Please, take part in the discussion

Find answers, ask questions, and connect with our
community around the world.

Home Forums Private: Dyrebar Lisens Private: 7. Inspirasjon Historier fra sommerferien Reply To: Historier fra sommerferien

• Silje England

Administrator
    August 3, 2020 at 14:38

Jeg, Bella og samboeren min Reidar har vært lokale turister.

Vi dro sammen med en veninne av meg til Sprogruvene på Nesodden. Vi ble så fasinert av alt kråkesølvet i området så det tok en evighet for oss å nå gruvene, for vi plukket opp et hvert kråkesølvflak som glimtet i sola. Bæsjeposer ble fylt til randen av kråkesølv og fine steiner. Så nå er planen å lage en lysekrone av kråkesølv 😉 Stilig sted og er været bra er det fint å sitte ved sjøen å ta lunsj eller bare slappe av.

Bitt av gruvebasillen dro vi til smaragdgruvene på Eidsvoll. Der kan en lete på stranda i steinen som er fra den gamle gruvedriften å se om en finner skatter. Det er mer enn bare smaragd og finne og gruvene er flotte i seg selv. Jeg som fotograf ble veldig fasinert av teksturene i bergveggene i gruvene og glemte helt å lete etter smaragder, men Reidar og Bella lette etter skatter. Reidar hogde stein etter smaragder og Bella snuset rundt på stranda.

Romsåsen gruvene (gamle nikkelgruver) var vi også, men dit drar vi ofte for å gå tur og ta lunsj i gapahuken. Et flott område som er fredet pga forekomsten av den sjeldne bergarten kulenoritt “potetstein”. Tar gjerne imot tips hvis noen kjenner til andre gruver jeg burde besøke.

Ellers har vi vært på hytta på Grimsøya nær Halden. Det er svabergliv, kortspill, god mat og vin og spise frokost i hengekøye. Der fikk jeg et fantastisk bilde av et rådyr som lå å slappet av i skogen. Rådyrene er nok blitt ganske vant med folk pga av alle hyttene i området, men det var allikevel imponerende at den aksepterte å ha oss kun 10m unna. Bella slapp heldigvis å legge merke til den og var opptatt med å snuse. Så lenge dyret ligger i ro å vinden blåser “riktig vei” er ho totalt uvitende.

Ellers har vi jobbet med prosjekter hjemme og er i full gang med å gjøre om et gammelt grisehus til pub. Teglsteinen på fasaden har ramlet ut noen steder så vi har måttet mure igjen. Vi fant ut at vi burde mure noe inn i veggen, slik som mange gjorde tidligere. Er mange gamle bygg rundt om med skjulte skatter i veggene, så nå har grishuset vårt fått Donald Trump i veggen. Tenkte det var symbolsk også med tanke på det kommende valget i USA.

Det var litt av vår sommer 🙂 Håper alle har ladet batteriene og nytt ferien.

Select your currency
EUR Euro